Reklame for Verdensnaturfonden
Reklame for Verdensnaturfonden
Lørdag d. 22. september
POLIMIKEN.DK

Julemanden skal forbydes

Fra flere sider kræves der nu et stop for brugen af julemænd og nisser i reklamer og tv-udsendelser. Bag kravet står blandt andre Forbrugerrådet, Dansk Kvindesamfund og kirkeministeren.

Af Kim Ludvigsen

Julemanden skal forbydes
Foto: gracey/Morguefile
Nu skal det være slut med vildledende markedsføring ved hjælp af julemænd, mener Forbrugerrådet.

Det skal være slut med julemænd i reklamer og varehuse. Det mener Forbrugerrådet, der betragter julemændene som et markedsføringstrick, der skal få forbrugerne til at købe varer, som de ellers aldrig ville have købt.

"Vi betragter julemændene som et markedsføringstrick, der skal få forbrugerne til at købe varer, som de ellers aldrig ville have købt", siger Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjelddahl.

"Og tricket virker kun alt for godt", tilføjer han. "Vi kan aflæse effekten direkte i salgsstatistikkerne, der viser, at salget i december, hvor den slags reklamer især er fremherskende, er mere end fordoblet i forhold til salget i årets andre måneder".

Forbrugerrådet mener også, at brugen af julemænd og nisser i reklamer er vildledende markedsføring, fordi man dermed signalerer, at julemanden har sagt god for de pågældende varer.

Forbrugerrådet er langt fra de eneste, der vil have stoppet den omfattende brug af julemænd og nisser. Også Dansk Kvindesamfund er stærk modstander af julemændene.

"Man skulle tro, at virksomhederne aldrig har hørt om ligestillingslovene. Stort set alle julemænd er mænd. Kvinderne ignoreres simpelthen. Både i reklamer og i stillinger som julemand i fx varehuse. Og når endelig kvinderne er repræsenteret i nisseuniverset, afbilledes de typisk i en undertrykkende husmoderrolle som julemandens vedhæng", siger Karen Hallberg, der er landsforkvinde for Dansk Kvindesamfund.

Undergraver den kristne tro

Også fra politisk hold arbejdes der på at stoppe brugen af julemænd og nisser.

"Julen handler om Jesu fødsel, men julemændene får i stedet drejet fokus over på et forbrugsorgie, der fuldstændig drukner det kristne budskab", siger kirkeminister Birthe Rønn Hornbech.

Kirkeministeren vil stoppe indoktrineringen
Foto: Stock.xchng
Selv helt små børn indoktrineres til at tro på julemanden.

Ministeren mener desuden, at brugen af nisser i ikke mindst tv-udsendelser er med til at undergrave den kristne tro, fordi de indoktrinerer børn til at tro på overnaturlige væsner. Hun har derfor henvendt sig til bestyrelserne for Danmarks Radio og TV2 og opfordret dem til at undgå brugen af nisser i deres udsendelser.

Danmarks Radio har kvitteret ved at indkøbe en norsk julekalender, hvor der ikke medvirker nisser, men TV2 har ikke villet bøje sig.

"Vi er en kommerciel virksomhed, og der er tale om simpel markedsøkonomi. Ved at bruge nisser i udsendelserne, skaber vi en stemning, som annoncørerne gladeligt betaler store summer for at følge op på med dyre reklamer", forklarer konstitueret administrerende direktør for TV 2, Anders Kronborg, der afviser ethvert forsøg på at undergrave det givtige annoncemarked i november og december.

Birthe Rønn Hornbech har dog ikke tænkt sig at opgive, selvom hun erkender, at slaget om årets julekalender er tabt for TV2s vedkommende. Hun planlægger at fremlægge et lovforslag kort efter nytår med et forbud mod udbredelse af hedensk tro i offentlige medier.

"Jeg planlægger at fremlægge et lovforslag kort efter nytår med et forbud mod udbredelse af hedensk tro i offentlige medier. Vil de ikke lære det på den pæne måde, er det slut med fløjlshandskerne", siger ministeren.